Flygindustri

Beröringsfri inspektion av förborrade hål för nitar

Vid konstruktion av flygplan används vanligtvis flera hundra tusen nitar. Helautomatiska maskiner anpassar hål och nitar exakt till varandra. Ett optiskt inspektionssystem från Micro-Epsilon kontrollerar beröringsfritt hålens innerdiameter.

Recommended sensor technology

Inspektion av borrhål

Temperaturmätning på bromsar

Innan ett flygplan kan starta måste bromsarnas temperatur ligga under en viss gräns. För att bestämma temperaturen används beröringsfria temperaturgivare från Micro-Epsilon i landningsstället.

Dörrlåsdetektering

Innan ett flygplan startar låses dörrarna centralt. För att bestämma låsens status används induktiva givare från Micro-Epsilon vilka detekterar ändläget direkt på dörrlåset.

Reliable position recognition of the Wing-Tip-Brake

The so-called Wing Tip Brake sits on the shaft in the outer wing area. It avoids uneven extension of slats and flaps and uncontrolled movements of the buoyancy aids by external influences. Inductive displacement sensors from Micro-Epsilon detect the position of the brake shoes.

Lasttest på flygplansvingar

För att optimera vingarnas beteende under flygnig blir vingarna utsatta för vibrationsprov redan under konstruktionen. 120 dragvajergivare ansluts till vingen och synkroniseras. På så sätt kan förändringar av vingformen i vertikal riktning följas.

MICRO-EPSILON SENSOTEST AB
Girovägen 13
17562 Järfälla
info@micro-epsilon.se
+46 / 8564 / 733-80
+46 / 8564 / 733-89