Sensorer för mätning av rotationshastighet inom industri
Sensorer för mätning av rotationshastighet används för att övervaka, reglera och kontrollera mekaniska drivsystem och spelar en viktig roll när det gäller att skydda element i rotationssystem från mekanisk överbelastning t.ex. i motorer. Micro-Epsilon erbjuder två sensorsystem för mätning av rotationshastighet. capaNCDT CST6110 är en universell sensor för beräkning av uppgifter och applikationer av alla slag. Mätsystemet turboSPEED har särskilt utformats för att detektera turboladdares rotationshastigheter.
Universell mätning av rotationshastighet
CapaNCDT CST6110 är en kapacitiv sensor designad för mätning av rotationshastighet i industriella applikationer. Oavsett material känner sensorn av blad, kugghjul, nubbar och liknande föremål med högsta precision. Mätområdet är 1 till 400 000 rpm. Mätning utförs från den första detekteringen vilket innebär att ingen systemstart krävs. Den robusta IP67-styrenheten samt kompakt sensordesign gör sensorn idealisk för begränsade installationsmiljöer.
Hur fungerar beröringsfria sensorer för mätning av rotationshastighet?
I Micro-Epsilons beröringsfria sensorer för mätning av rotationshastighet används två olika mättekniker. CST6110 baseras på den kapacitiva mätprincipen medan DZ140 baseras på den induktiva mätprincipen och används för mätning av rotationshastighet i turboladdare. Båda mätteknikerna imponerar med sin höga signalstabilitet och okänslighet mot störningar. Till skillnad från optiska mätprocedurer är sensorerna från Micro-Epsilon okänsliga för damm och smuts.
Sensorer för turboladdare
Det induktiva systemet turboSPEED DZ140 har utformats för mätningar i motorrum och turboladdare. Regulatorn är integrerad i ett IP65-skyddat miniatyrhus avsett för drifttemperaturer upp till 115° C. Sensorn tål temperaturer på upp till 285° C. Därför kan det robusta miniatyrmätsystemet enkelt installeras i motorrum. Den induktiva mätprincipen DZ140 utgör ett utmärkt störningsmotstånd för ökade EMC-krav, såväl som i testceller och testning på väg, samtidigt som det ger exakta mätresultat inom området 200 rpm till 400 000 rpm.