Tillförlitlig mätning av slitageskyddet på bromsskivor
Den nya utsläppsnormen EURO 7, som för första gången omfattar normer för slitage av bromsar och däck, kommer att gälla för nyregistreringar från och med fjärde kvartalet 2026. För att klara gränsvärdena förses nya bromsskivor med ett skyddande skikt av volfram- eller titankarbid. Varje applicerat skikt är normalt sett 100 till 200 µm tjockt. För att bestämma tjockleken på de enskilda skikten mäts avståndet till ytan före och efter varje applicering. Avståndsvärdena beräknas sedan antingen i tillhörande kontrollerenhet eller i en analysenhet som tillhandahålls av kunden för bestämning av tjockleken på skiktet.
Beroende på vilka krav som ställs används konfokala kromatiska, kapacitiva eller laseroptiska sensorer från Micro-Epsilon. Oavsett mätprincip lever samtliga nämnda sensorer upp till den nödvändiga noggrannheten på mindre än 20 µm och erbjuder olika fördelar för tillförlitlig mätning av den grova ytan i pulverbelastade miljöer och vid höga temperaturer.
Konfokala kromatiska sensorer i produktgruppen confocalDT ger tillförlitliga resultat på ett jämförelsevis stort avstånd och håller nere den termiska belastningen på sensorn på en icke-kritisk nivå. En annan produktgrupp som kan användas för att mäta tjockleken på slitskiktet är de kapacitiva sensorerna capaNCDT som erbjuds av Micro-Epsilon. De ger exakta resultat på ett mycket litet mätavstånd, tål hög termisk belastning och kännetecknas av sin kompakta konstruktion. Det största mätavståndet i de tre produktgrupperna kan realiseras med laseroptiska sensorer från produktgruppen optoNCDT. I och med det stora avståndet är även den termiska belastningen försumbar.