Mätning av däckprofil och bestämning av däckdiameter
För att till 100 % kontrollera eventuella formavvikelser i däcken hos personbilar och flygplan innan montering används lasersensorer i optoNCDT 1900-serien. Två sensorer mäter vinkelrätt mot däcket som ska kontrolleras. Sensoranslutningen sker via gränssnittsmodulen IF2008PCIe, som tilldelar rotationsenhetens encodervärden till sensorns mätvärdena. Färdiga programmeringskommandon stöder integrering av programvara.
För mätningen ökas däckets varvtal innan det bromsas igen efter en kort stund. På så sätt upptäcker sensorn orundhet som kan leda till stötar, skakningar och i extrema fall till att slitbanan lossnar. Samt defekter som bucklor, som kan orsaka att däcket plötsligt spricker. De uppmätta värdena kan visualiseras som en profil i programvaran.
Gränsvärdena kan användas för att utvärdera om däcket är i bra skick. Om det utförs monteringen. I andra fall lokaliseras upptäckta defekter och markeras automatiskt av en robot och reklameras till tillverkaren. En av styrkorna med optoNCDT-sensorerna, som drivs med laserklass 3R (3B finns som tillval), är den höga signalstabiliteten. På så sätt uppnås bästa möjliga resultat på den svarta gummiytan. En annan fördel är det stora mätområdet på 200 mm, som ger flexibilitet när det gäller vilken däckstorlek som ska testas.